keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Kalustokavalkadi, osa 4: Surly Steamroller

... alias Virkamiesfiksi. Kesällä 2006 fillarifoorumin fiksikeskustelu kävi kuumana. Kiinnostuin sitten asiasta minäkin. Olin keksivinäni asialle erilaisia järkiperusteluja (parantaa pyöritystekniikaa, hyvä syy harjoitella kiekkojen rakentamista, jne), mutta oikeasti olin lähinnä utelias kokemaan, mistä koko hössötyksessä oli kyse. Varastossa oli vanha teräksinen maantierunko vaakahahloilla, joten pääsin kokeilun alkuun pelkkien kiekkojen kasaamisella.
Fiksilenkkeily osoittautui jännäksi puuhaksi, ja vanha runko numeroa liian suureksi. Ostin Foxcompista Steamroller-rungon ja tilasin muita osia sieltä täältä.

Tälläkin pyörällä tulee suurimmaksi osaksi ajettua talvella, vaikka tuo on kesällä maantierenkailla varsin hauska vehje. Syynä on lähinnä se, että kesäajan maantielenkeistä valtaosa on joko porukkalenkkejä, pitkiä pk-lenkkejä, tai palauttavia lenkkejä. Kaikissa näissä vaihdepyörällä on omat etunsa. Vuotuiset ajotunnit ovatkin tainneet fiksillä jäädä pienemmiksi kuin muilla pyörillä. Steamrollerista tuskin kuitenkaan luovun, koska sillä on minulle aika paljon tunnearvoa. Se on ensimmäinen pyörä, minkä kasasin kokonaan itse, jokaisen osan erikseen valiten. Nuo kiekot olivat myös ensimmäiset itse kasatut (aikaa meni monta tuntia ja asennusjuomaa paljon, mutta hyvät niistä tuli.) Ja onhan se todella huoltovapaa vehje: voimansiirron puhdistan kaksi kertaa vuodessa (vaihtaessani kesävälityksistä talvivälityksiin ja päinvastoin), muuten riittää satunnainen ketjujen rasvaus.

Kiekoissa on DT:n RR 1.1 -kehät ja DT:n pinnat, takanapa Surly, etunapa Tune (?! oiva valinta talvipyörään). Kammet Sugino, välitys kesällä 42/17 ja talvella 42/19. Tanko Syntace. Virkamiesfiksiin kuuluu olennaisena osana myös etujarru: Shimanon länget ja Profilen kahva.

Ei kommentteja: